Ezt a bejegyzést sorozatot Földi Miklós Daniel KKV Marketing Csoport csoportba írt bejegyzése (Miért nincsenek álláshirdetések? – a posztot csak, akkor tudod megnézni, ha tag vagy) inspirálta. A poszton haladva bekezdésről bekezdésre fordítom a saját nyelvemre és egészítem ki a gondolataimmal. Első olvasáskor nem sikerült végig olvasnom, mert annyi hasznos információt tartalmazott, hogy egyszerre felfoghatatlan volt.

A régi rendszer önéletrajz sablon

Emlékszem, amikor még a kommON-ban önéletrajzírás workshopon vettem rész, mert úgy gondoltam, hogy elhelyezkedek főállásban, pedig már a BME KOMÉDIA tanulmányaimat cégtulajdonosként kezdtem (mondhatni kényszervállalkozó voltam és a fűtött az adrenalin, de igazából azt se tudtam, hogy miért vágtam bele). Tehát én is CV-t akartam írni, A CV-t. Ehhez ismerősöktől kértem segítséget, cikket olvastam, videókat néztem. Mivel nem grafikusként akartam elhelyezkedni, ezért nem erőltettem a mézes-mázos megjelenést, inkább a tartalomra koncentráltam, mert tudtam, hogy több száz jelentkező ugyanolyan A4-es lapja között az enyém is megbújik majd.

Hogyan is néz ki egy hagyományos kiválasztási folyamat?

  1. Beérkezik több 100 CV
  2. A HR-es kinyomtatja (jobb esetben nem pazarolja erre a papírt és monitoron nézi meg)
  3. 3 mp alatt átfutja a fontosabb pontokat keresve
  4. Ami megfelelt az maradt a következőkörre, ami nem az ment a levesbe

Tehát úgy kellett megírni, hogy a releváns részek a kereső szemnek láthatók legyenek.

Ugyanaz a helyzet egy álláshirdetés elbírálásánál

  1. A munkavállaló megnyitja a hirdetéseket, akár több százat is, ha van annyi releváns
  2. 3 mp alatt átfutja azokat és meghagyja a tényleg értékelhetőket
  3. Ha túlélte a szűrést a hirdetést és továbbra is érdekesnek tűnik, akkor egy lépéssel közelebb került a célhoz
  4. Ahogy egy új telefon esetén, úgy kell vágyat ébreszteni a leendő munkavállalóban, hogy ez a neki való állás
  5. Jöhet a Call-To-Action (CTA), azaz a cselekvésre buzdítás pl. Küld el CV-d! Töltsd ki a jelentkezési formot! Kattints a linkre stb.
  6. A lényeg, hogy biztonságos és hatékony módszert alkalmazzunk. Legyünk kreatívak és küldjük be egy ChatBot-ba, ahol a megfelelő lépések után információt is kaphat, illetve jelentkezhet is

Miért érdemes címet adni a hirdetésnek?

Az álláshirdetés is egy marketing eszköz, így természetes, hogy adunk neki címet, ami összefoglalja, hogy mire számítson a leendő munkavállaló. Nem elég kiírni a pozíció nevét, mert nem hordoz magában extra információt.

  • Spagettikód mentes projektekhez JAVA fejlesztőket keresünk
  • Keress pénzt és fejlődj szakmailag JAVA fejlesztőként
  • Munka és egyéni fejlődés egyensúlya JAVA fejlesztőként
  • Valósítsd meg saját ötleteid JAVA fejlesztőként

Egyszerű a képlet: melyik cikket olvasod el?

Azt amelyiknek a címe megfog, a vezérkép beindítja a fantáziádat és a leadből kiderül, hogy érdemes tovább olvasnod. Egy jól megírt álláshirdetés képes erre.

5+1 tipikus hirdetési hiba

  1. Munkaköri leírás: egy szakmabeli tisztában van azzal, hogy az egyes pozíció mit takar, hiszen minden cégnél ugyanazt a munkát kell végezni. Az nem mindegy, hogy közben hogy érzi ott magát és milyen feltételek biztosít számára a munkáltató. Ezt kell megfogalmazni, mert ha ezt sikerül, akkor átmegy az üzenet
  2. Cuki-cuki-cuki vagyok: ahogy a számba is hallható (csak akkor kattints, ha erős az idegzeted) cukiság vonatra felül az álláshirdetés írója már sejteni lehet, hogy katasztrófa közeledik. Ez is egy megoldás, hogy kitűnjön a tömegből egy hirdetés, de sajnos a rossz megközelítés. Vannak helyzetek, amikor indokolt, mindig a kivétel erősíti a szabályt. Az olvasó jót mosolyog rajta, de garantált a bukás.
  3. Túl szép, hogy igaz legyen: sok esetben találkozhatunk olyan hirdetésekkel, ahol lehozzák nekünk a csillagokat az égről – ingyen sör (mondjuk ismerek ilyen munkahelyet, de csak munkaidő után lehet fogyasztani) és örökélet. Ezek a hirdetések olyan utópisztikus képet festenek el, amire vágyunk, amire mindenki vágyik, DE legbelül tudjuk, hogy képtelenség. Ezzel elültetik a gondolatot a tudatalattinkban és ha fejre állnak se szedik azt onnan ki. Ezzel elvágva a lehetőséget a közös munkától.
  4. Unalmas: olvasni is fáj a szöveget, mert mintha már olvastuk volna az előző tíz ugyanilyen pozíció leírásban is. Nem kelti fel az érdeklődést, nem ad hasznos információt, rébuszokban beszél. Marketingesként azok a szövegek érnek át, amelyek valamilyen (az unalom nem tartozik ezek közé) reakciót váltanak ki az emberekből, amely következtében mással is megakarja osztani. Ha egy cikk esetében ez megvalósítható, akkor egy álláshirdetésnél miért nem?
  5. Nincs cím: egyszerűen belecsapsz a közepébe, ezért az olvasó azt se tudja, hogy mit olvas. Nem kapta meg a kezdőlökést. Egy jó cím felkelti a figyelmet, beindítja a kíváncsiságot és rávesz arra, hogy tovább olvasd. Ezenkívül kiemeli a tömegből.
  6. Olyan, mint a többi: szokták mondani, hogy 10.000 angoltanár mellett egy 10.001. még simán elfér. Álláshirdetések esetében ez nem igaz. Ugyanolyan eséllyel indulni, mint a többi 10.000 nem kifizetődő. Az egyediség fontos, DE csak akkor, ha az összeegyeztethető a cég értékeivel és tükrözi a brand jelentését. Ez különbözteti meg a 10.000 céget, a saját identitások. Ha pont ez marad ki a hirdetésből, akkor minden kimaradt.

Mi a célja az álláshirdetésnek?

  • Nem egyenlő a munkaköri leírással: ahogy már előbb is szóba került a szakmabeliek tisztában vannak a munkakörükkel, így azt teljesen felesleges ismételgetni neki. Az álláshirdetés egy értékesítési szöveg, amelynek célja, hogy a munkavállalót arra ösztönözze, hogy kitöltse a jelentkezési lapot, elküldje a CV-jét, beszélgessen a ChatBottal vagy elmentse a hirdetést. Ehhez hasznos információkra van szükség.
  • Reklámszöveg: van formai követelmény – cím, lead, kép, bekezdések és egy íve, amely segítségével a plusz információkat át lehet adni, hogy végül konverzió legyen a vége.
  • Motivál és vágyat ébreszt: a hasznos információkat kell ötvözni a motiváció eszközeivel. Ehhez ismerni kell a célcsoport preferenciáit, szokásait, életvitelét. Ha ehhez illeszkedő álláslehetőséget ajánlunk neki, akkor nagyobb eséllyel választ minket, mint a konkurenciát, aki fölénk ígért.
  • Kíváncsiság felébresztése: genetikailag kódolva van bennünk, hogy keressük az újat, törekszünk a jobbra és mindig szem előtt tartjuk a kényelmünket. Olyan alternatívát kell mutatni az álláshirdetések erdejében, amire még nem volt példa. Úgy kell megfogalmaznunk a hirdetésünket, hogy fedje a valóságot, de olyan szemüvegen keresztül, amelyik kihangsúlyozza, hogy miben vagyunk jobbak, mint a konkurencia. Legyen ez fizetés, munkarend, egyéb juttatások, szabadságok száma, iroda felszereltség, közös programok, csapat vagy bármi, amit a leendő munkavállaló szeretne.
  • Közös nyelv megtalálása: a legtöbb hirdetéssel az a baj, hogy mindenkihez szól, így senkit sem ér el. Ha valaki mindenkinek meg akar felelni, akkor senkinek sem fog. Egyszerűen lehetetlen mindenkinek megfelelni. A célcsoport nagy részét nem fogja érdekelni, a másik részéből valaki elolvassa, de semleges marad. További két csoport marad: az egyik gyűlölni fogja, a másik imádni. Utóbbi az ideális célcsoport, mert egy nyelvet beszélünk, azonosak a céljaink, az értékeink és így a közös munka gördülékeny lesz.
  • Adatbázis építés: sok álláshirdetés nem azonnali munkát kínál, hanem felkészül az ínséges időszakokra és gyűjti a potenciális jelölteket üresedés vagy bővítés esetére. Marketingesként minden cégnek azt javaslom, hogy építsen listát: FB lájkolók, FB csoport tagok, blog olvasók, hírlevél feliratkozók vagy bármilyen más eszköz használatával, így később olcsóbban érheti el a már potenciálisnak tekinthető jelölteket.

Konklúzió

A marketinges szemlélet segítségével felépített álláshirdetések nem csak egy szöveges tartalmat jelentenek, hanem hozzá kapcsolódó folyamatot is.

A folyamat:

  1. Buyer/Job persona profilozása
    • Mi érdekli?
    • Mik a preferenciái?
    • Miért keres állást?
    • Hol érhető el
    • stb
  2. Csatornák meghatározás
    • Hirdetések
    • PR cikkek
    • Közösségi média posztok
    • Szöveges/képes/videós tartalmak
  3. Hirdetések megírása
    • cím, lead, kép, leírás
    • motiváljon
    • keltse fel az érdeklődést
    • ne legyen unalmas
  4. Hirdetések elhelyezése a megfelelő felületeken
  5. Hirdetések statisztikájának elemzése
  6. Hirdetések optimalizálása

Sose gondold azt, hogy készen vagy, mert mindig lehet fejlődni.