Ezt a bejegyzést sorozatot Földi Miklós Daniel KKV Marketing Csoport csoportba írt bejegyzése (Miért nincsenek álláshirdetések? – a posztot csak, akkor tudod megnézni, ha tag vagy) inspirálta. A poszton haladva bekezdésről bekezdésre fordítom a saját nyelvemre és egészítem ki a gondolataimmal. Első olvasáskor nem sikerült végig olvasnom, mert annyi hasznos információt tartalmazott, hogy egyszerre felfoghatatlan volt.

Maga a poszt több szemszögből vizsgálódik:

  1. Visszajelzést vár a csoporttagoktól
  2. HR vagy marketing feladat a hirdetés megírása?
  3. A szerző HR karrierről váltott marketing vonalra, így teljesen tisztában van a teljes hirdetési piaccal. Ezekkel a tapasztalatokkal felvértezve nem érti, hogy miért van ekkora káosz, miért nem tudják az emberek, hogy az álláshirdetés egy reklámeszköz?

Miért nincsenek álláshirdetések?

A cégek többsége nem az állást vagy a céget mutatja be. Nem arra törekednek, hogy eladják magukat, ehelyett a munkaköri leírásokat osztják meg és várják a sült galambot.

Én sosem kerestem állást azért, mert munkába akartam volna állni. A két igazi főállásom egyikénél engem találtak meg, míg a másikba ajánlással kerültem be. Viszont a vállalkozói tevékenykedésem többször is arra késztetett, hogy nézelődjek, mert fogytak a tartalékok. Főleg kommunikációs, marketinges munkákat kerestem és arra lettem figyelmes, hogy igazából 3 dolgot nézek meg:

  1. Milyen messze van a munkahely? Nem akartam 45 percet utazni oda és vissza, hogy dolgozhassak.
  2. Milyen cég adta fel a hirdetést? Mindig rákerestem és leellenőriztem a leendő munkaadót. Milyen az online jelenlétük? Milyen munkáik vannak? Milyen adóbevallást adtak be az előző évben? Van-e pénzük vagy sem. Tetszene a légkör vagy sem.
  3. Angol tudás kötelező vagy nem szükséges? Ez az én szegénységi bizonyítványom azóta is (így nem tudtam sok helyre jelentkezni sem, illetve több fejvadászt is ezért kellett leépítenem).

Amit ezzel akarok mondani, hogy nekem kellett kibogoznom, hogy milyen cégről van szó. Maga a munkaleírás nem is érdekelt, mert nem a munka, hanem a környezet volt a fontos. A legviccesebb, hogy anyukám akar nekem mindenképpen főállást, de ő is megértett, hogy nem csak a pénz és a feladatok motiválják a mai munkavállalókat. Azt viszont a mai napig nem tudja megemészteni, hogy vállalkozok, mert időről időre felerősödik benne a késztetés, hogy a főállásnál nincs jobb.

Részben igazat adok neki, mert az elmúlt évben 3-szor is kellett segítséget kérnem átmeneti pénzhiány miatt: alapvetően magamra lehetek csak mérges, mert nem dolgoztam eleget, de sok esetben rajtam kívül álló okok miatt kerültem nehéz helyzetbe. Ha tudatosan építettem volna a karrierem/vállalkozásom az összes ilyen helyzet elkerülhető lett volna, de az ember igazából a saját hibáiból tud tanulni. Közhelyes kijelentés, de igaz. A kis kitekintés után térjünk is vissza az eredeti témához.

A munkavállaló megváltozott

A régebbi rendszer – amikor még nem voltam munkakereső korban – úgy működött, hogy a munkaadó volt az, aki szívességet tett annak, aki dolgozni akart, mert mindenki dolgozni akart. Nem volt gond a fluktuáció, mert mindig volt annyi jelentkező, hogy bárkit pótolni lehetett. Ha valaki munkát kapott örült és megbecsülte magát és a lehetőséget, hogy pénzt kereshet. Nem kellett hirdetni, nem kellett marketingezni és mégis voltak jelentkező. Ez a mentalitás maradt, viszont változtak az idők és a munkavállalók.

A munkavállaló tudja, hogy értékes

A mai világban a képzett munkaerő aranyat ér. Ennek ellenére azt hallani, hogy munkaerőhiány van, pedig csak az emberek motivációját nem értik a cégek. Ezek a folyamatok hoztak létre sok fejvadász céget, akik profit maximalizálva töltik fel az állásokat. Ennek ellenére sokszor ők sem értik a célcsoportjukat.

A munkavállalót nem kizárólag a pénz érdekli, hanem a közeg ahova kerül. Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor wellness szálódát keresünk:

  • van-e jakuzzi = van lehetőség szellemi feltöltődésre
  • „gyerekmentes” = nyugodt környezet, ahol a munka elvégzése a fontos
  • mikor kell elhagyni a szobát = milyen határidőt kell betartani
  • a fürdő részleg bármikor elérhető = úgy osztom be az időmet, ahogy nekem ideális, ha a munkát elvégzem
  • reggeli, ebéd és vacsora is svédasztalos = rendelkezésre állnak az eszközök a hatékony munkavégzéshez
  • a szobák légkondicionáltak = az iroda légkondicionált

Tehát a munkavállalónak is lettek elvárásai a cégekkel kapcsolatban. A fent említett hirdetések ezt teljesen figyelmen kívül hagyják, hiszen csak a követelményeket sorolják, illetve azokat a pozitív tulajdonságokat/ előnyöket, amelyek a cég szerint fontosak.

Ha egy álláshirdetés és maga a cég is elfogadja, hogy egyenlő partnerként bánni a munkavállalókkal, akkor érezhető változásokat fognak tapasztalni. Kezeljük a leendő mukatársakat úgy, mint az ügyfeleinket.

A munkavállaló nem tudja, hogy ennek ellenére neki is kepesztenie kell

Az érem másik oldala, hogy a munkavállalók is elkényelmesedtek, hiszen tudják, hogy hiány van a piacon és kisebb erőfeszítéssel is olyan szerződést kaphatnak, amely a valós tudásuknál többet ér. Egy régi mondás tökéletesen illik ide: „Ha annyiért venném az embereket, amennyit érnek és annyiért adnám őket, amennyit magukról képzelnek, akkor milliárdos lennék.”

Nem megy a megszokás, változtatni kellene, nem igaz?

A változáshoz mindig időre van szükség, illetve haladó gondolkodásra. Az első kerékkel ellátott szekér is megváltoztatta a maga piacát, hiszen sokkal több árut lehetett szállítani, mint előtt. Pont ugyanilyen innovációra van szükség az álláshirdetéseknél is. Sok cég már marketingezik, így nem nagy ördöngösség azt az álláshirdetéseknél is kamatoztatni. Ugye? Természetesen nem lesz egyszerű, viszont aki először ülteti át ezt a mentalitást gyakorlatba biztos megelőzi a konkurenciát és előtte is marad, ha folyamatosan fejleszti a technikát.

Hogyan változz meg?

  1. Változtasd meg a gondolkodásmódodat: az első feladat, hogy céges szinten kell megváltoztatni a gondolkodást, hogy alkalmazkodni tudjanak a megváltozott helyzethez.
  2. Szabd meg a határokat és becsüld meg őket: sok esetben a munkavállalók számára nincs meg az a keret, amiben dolgozhatnak, így nem tudnak megfelelően teljesíteni. Nem tudják, hogy mit várnak tőlük. Ezt az is tetézi, hogy ilyen rendszerben nem kapnak visszajelzést, biztatást és megbecsülést. A munkáltatónak már nem csak a pénzt kell adnia, hanem a munkavállalók lelki egyensúlyát is biztosítania kell.
  3. Határozd meg, hogy milyen jelöltre vágysz? Alapvető marketinges szabály, hogy ismerd a célcsoportod, azaz határozd meg a buyer personádat. Alakítsd ki a profilt, akit keresel, így már az egyes hirdetéskezelőkben pontosan rá tudsz szűrni a megfelelő munkavállalókra.
  4. Add el a pozíciót! Ahogy már szó volt róla ne a munkakör leírást oszd meg, hanem mutasd meg, hogy miért jó nálatok a megjelölt pozícióban dolgozni. Milyen előnyökkel jár? Kiknek ajánljátok? Kiknek nem? Milyen képességekre van szükségetek? Milyen egyéni karrier lehetőségek várnak a jelöltre? Mutasd meg a nehézségeket és a feladatokat is, mert csak, így lehet teljes a kép. Ne egy utópisztikus álmot vetíts le, hanem a valóságot.
  5. Tanuld meg a célcsoportod nyelvét! PR cikk írásakor is úgy módosítod a sablonszöveget, hogy az adott médium számára befogadható legyen. Figyelsz a stílusra, a szóhasználatra, kiemeled a számára fontos részeket. Ugyanígy jár el az álláshirdetések írásakor is. Ha megtalálod a közös nyelvet, akkor a megfelelő emberek fognak jelentkezni és rengeteg időt spórolsz magadnak azzal, hogy nem kell teljesen esélytelenek interjúztatnod.
  6. Hagyd el a kliséket! Tűnj ki a tömegből azzal, hogy nem követed el a piacon ismert hibákat. Hagyd el a kommersz szövegeket, koncentrálj arra, hogy a branded stílusa az álláshirdetéseitekben is visszaköszönjön.

Konklúzió

Minden megváltozott: a munkavállalók, a munkadók, a munkakörülmények, a kommunikáció, a kommunikációs csatornák, az igények és az elvárások is. A legtöbb esetben sajnos köszönőviszonyban sincsen a két fél célja, ha sikeresen felvesznek valakit, akkor rövid időn belül mindkét fél számára kényelmetlen helyzet alakulhat ki. Az első lépés mindig az, hogy az első kapcsolatfelvételnél azonos nyelven, mindkét fél számára egyértelmű helyzet alakuljon ki. Esetünkben ez egy marketinges által megírt álláshirdetés lesz, amely a célcsoport nyelvén íródott és tartalmazz a számára fontos információkat.