Mi is az a viral marketing?
A marketing világában mára már bevett kifejezéssé vált a viral marketing, azaz magyarul vírusmarketing fogalma. A téma minél alaposabb körbejárása érdekében több bejegyzéssel is jelentkezünk majd, melyeket ajánlunk mindenkinek, aki még nem ismeri a vírusmarketing eszközét vagy már hallott róla, de szeretné ismereteit felfrissíteni, bővíteni a témában. Kezdjük is egy általános áttekintéssel.
A vírusmarketing speciális nevét az általa közvetített üzenet vírusokhoz hasonló módon történő terjedése miatt kapta. A marketingen belül pedig a gerillamarketing halmazába soroljuk.
Vírus= mert az interneten, a felhasználók közreműködésével, a fertőzésekhez hasonló módon és gyorsasággal, vírusszerűen terjed.
Marketing= mert egy olyan technikáról van szó, mely egy bizonyos üzenet, tartalom ismertté tételére törekszik.
Egy olyan újszerű, online kommunikációs formáról beszélünk, mely alkalmazása során az üzenet feladójának célja, hogy az általa előállított tartalom a felhasználók önkéntességen alapuló megosztásos tevékenysége által terjedjen és jusson el minél több fogyasztóhoz. Az üzenet feladója annak megalkotásán kívül nem tesz semmilyen lépést annak érdekében, hogy az tovább terjedjen.
A vírusmarketing esetében olyan üzenetről van szó, melynek tartalma úgymond „gondoskodik arról”, hogy önálló életre kéljen és magától terjedjen tovább. Azok a fogyasztók végzik az üzenet továbbítását, akikhez maga az üzenet szól, így az ilyen reklámok fizetett marketing tevékenység nélkül terjednek.
Régebben szöveges vagy hangüzeneteket is alkalmaztak, ma már azonban a vizualitásé a dominancia. A marketingesek ezért a hatékony meggyőzés érdekében általában valamilyen multimédia eszközt, képet vagy videót használnak a leggyakrabban. A virális üzenetek rövidek, de mindenképpen érdekesek, figyelemfelkeltőek, gyakran polgárpukkasztóak, megdöbbentőek és rendszerint valamilyen csattanóval végződnek. A marketingesek jól megfontolt szándéka szerint, többnyire nehezen állapítható meg róluk, hogy valójában reklámról van szó.
Az internetnek, a közösségi hálózatoknak köszönhetően hívják fel a figyelmet bizonyos termékekre, szolgáltatásokra, éppen ezért hatásuk erősebb, terjedési sebességük pedig jóval gyorsabb mint például egy klasszikus tv reklámé. A hagyományos reklámtevékenységhez képest rendkívül költségkímélő eszköz, rafinált és kimondottan hatékony módszer a 21. század marketingesei számára.
A világ legelső vírusvideója az 1970-ben, az USA-ban, Oregon államban készült „The Exploding Whale” címet viseli. A videót egy tv stáb rögzítette. Azt dokumentálták, ahogy egy hatalmas, partra vetődött, a kiszáradás miatt elpusztult ámbrás cet tetemét úgy tünteti el a helyi parti őrség, hogy dinamittal felrobbantja. Az akció sikeres volt, ám nem számoltak az azt követő „cet maradvány-esővel”. A videó terjedni, a videokazetták megjelenésével, 1976-ban kezdett igazán. Ekkor még az emberek kézről kézre adták egymás közt a másolt videokazettákat.
Érdemes megnézni: https://www.youtube.com/watch?v=1_t44siFyb4.
Nincs olyan garantált recept, mely maradéktalanul tartalmazná a tökéletes vírusmarketing akció leírását, de következő bejegyzésünkben összeszedjük azokat a kulcsfontosságú tényezőket, melyek meghatározhatják egy igazi víruskampány sikerét.
0 hozzászólás